Environmentalist

Environmentalist


دولت هائیتی از اول اکتبر واردات، مصرف و فروش کیسه های پلاستیکی سیاه رنگ پلی اتیلنی و ظروف یکبار مصرف اسفنجی تهیه شده از پلی استیرن را ممنوع اعلام کرده است. لوران لامونت، نخست وزیر این کشور با منطقی توصیف کردن این تصمیم معتقد است تولید و واردات محصولات سازگار با محیط زیست در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به نفع هائیتی و محیط زیست این کشور خواهد بود.

 

نخستین بار در ماه آگوست امسال با ارائه بخشنامه ای از طرف ریاست جمهور این کشور، با هدف پاک کردن خیابانها و کانالهای آب پورتوپرنس از پلاستیک، استفاده از کیسه های پلاستیکی در این کشور ممنوع اعلام شد.

 

البته با توجه به اینکه در این کشور آب آشامیدنی نیز در بسته های پلاستیکی عرضه می­شود، این برداشت برای بخشهایی از جامعه ایجاد شد که قانون جدید برای آنها مشکل ساز خواهد شد و همین امر نیز اعتراضات عمومی را به همراه داشت، ولی با اعلام اینکه کیسه های حمل آب از این قانون مستثنی هستند این اعتراضات نیز فروکش کرد.

 

هائیتی - سایت زیست بوم

 

جلوگیری از ورود ظروف یکبار مصرف پلی استیرن که از کشور همسایه، جمهوری دومنیکن وارد می­شود، کار دشواری خواهد بود، اما برای حل این مشکل نیز راهکار دیگری اندیشیده شده است، بدین ترتیب که کیسه های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف به فرم بلوکهایی فشرده و بسته بندی می­شود و برای بازسازی خانه های تخریب شده در جریان زلزلۀ ویرانگر این کشور مورد استفاده قرار می گیرد که هنوز هم بازسازی آثار ویرانیهای آن در این کشور دیده می شود.

گروه هایی نیز برای جمع آوری کیسه های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف از خیابانها، کانالهای آب، محلهای تخلیه زباله و … ساماندهی شده اند. زباله های جمع آوری شده توسط این گروه ها با استفاده از یک دستگاه پرس دستی در داخل کیسه های برنج فشرده شده و به صورت بلوکهای ساختمانی با ابعاد یکسان در می آیند. این بلوکهای پلاستیکی سبک وزن و انعطاف پذیر که Ubuntublox نامیده می شوند در مقایسه با آجرها و بلوکهای سیمانی معمولی به مراتب مقاومت بیشتری در برابر زلزله دارند. اخیراً یک خانۀ نمونه نیز با استفاده از این بلوکهای پلاستیکی ساخته شده است و آزمون مقاومت بر روی زلزله بر روی آن انجام شده است که توانسته است با حداقل آسیب تا زلزله ای با قدرت ۲/۸ ریشتر را تحمل کند.

 

همچنین در سال جاری یک خانه ضد زلزله و مقاوم در برابر طوفان نیز با استفاده از هزاران ظرف یکبار مصرف و کیسه پلاستیکی و با کمک ۲۰ نفر از زنان محلی در این کشور احداث شده است و در حال حاضر کارخانه ای برای احداث این بلوکهای پلاستیکی در دست احداث است.

 

نخست وزیر هائیتی هدف ممنوعیت استفاده از پلاستیک را محافظت از سواحل و پوشش گیاهی این کشور توصیف کرد و امیدوار است این ممنوعیت به جمع شدن توده های زباله در این کشور کمک کند. به گفتۀ لوران لامونت مواد سمی و زباله ۹۵ درصد سیستم فاضلاب این کشور را مسدود کرده است که به ایجاد سیلهای گسترده در مناطق فقیر این کشور منجر می شود و پاکسازی آنها هزینۀ سالانۀ بیش از ۵۰ میلیون دلار را طلب می کند.

http://zistboom.com/7612/



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 19 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com